A l’ AMPA del Gerbert tenim l'inquietud de conèixer tots els àmbits i aspectes que envolten la nostra escola, així com de conèixer millor les persones que diàriament comparteixen temps i espais de l’escola amb els nostres fills. Es per això que hem decidit, mitjançant una sèrie d’entrevistes, tenir més coneixement de tot plegat.
Darrerament l’associació de mares i pares ha fet difusió del servei de préstec de la Biblioteca del Gerbert, així que ens ha semblat molt adient començar aquesta sèrie d’entrevistes parlant amb la Núria Vouillamoz, la bibliotecària del nostre centre.
La Núria va començar en aquest espai del Gerbert l’any 2004, i coneix millor que ningú els diferents usos que es donen habitualment a la biblioteca, que com veieu, està molt lluny del tòpic del silenci claustral. “La Biblioteca de l’escola està oberta en horari lectiu i en horari no lectiu” diu la Núria, “i això marca una certa diferència en l’ús que els nens i nenes fan d’aquest espai. Durant les hores de classe, setmanalment es realitzen activitats guiades: a Educació Infantil gaudim de L’hora del conte; a Cicle Inicial i Mitjà de Primària fem els Tallers d’Exploradors de Biblioteca; i a Cicle Superior organitzem el Taller de Diari, on els alumnes elaboren un diari amb notícies de l’escola. En hores d’esbarjo o no lectives (pati del matí, migdia i tarda a partir de les 16.30h), els alumnes que hi assisteixen fan activitats lliures: dibuixen, llegeixen, fan deures, utilitzen els ordinadors per a projectes d’escola, etc.”
Actualment amb la immensa quantitat d'informació que es troba a Internet, hi ha gent que no considera necessari acudir a les biblioteques. La Núria té una opinió molt clara al respecte, així com sobre la compatibilitat de les Biblioteques clàssiques amb l’ informació de la xarxa: “Crec que no només és compatible, sinó necessària. En primer lloc, perquè hem de saber mantenir aquella idea originària de “biblioteca” com espai meravellós que amaga tot el coneixement (penso sobretot en aquelles biblioteques mítiques, monacals, guardianes de tots els sabers). En segon lloc, perquè l’encant del llibre imprès, palpable, mai ha de ser substituït pel món virtual: hem d’aconseguir un equilibri entre ambdós entorns, de manera que puguin conviure complementàriament. I, en tercer i últim lloc, perquè la credibilitat de la informació virtual és qüestionable: no totes les fonts són fiables, i cal que els alumnes siguin conscients dels perills d’Internet i recerquin amb una actitud crítica.” També manifesta que l’adaptació d’aquests espais amb les noves tecnologies va pel bon camí: “Des d’una visió general, penso que el procés d’adaptació és molt bo. Les noves tecnologies han suposat un invent revolucionari a la nostra societat, i fer-ne un bon ús aporta millores indiscutibles. És important que les biblioteques s’adaptin a aquesta nova realitat cultural: un bon exemple és la Biblioteca Miquel Batllori, la darrera inaugurada a Sant Cugat, la qual ha fet una gran aposta per integrar les noves tecnologies dins els seus serveis. Tot i així, crec que les biblioteques també saben conservar el valor de la cultura impresa”.
També preguntem a la nostra Bibliotecària sobre l’opinió que tenen algunes persones sobre que les biblioteques no son espais adequats pels més petits per tot el tema del silenci, la cura del material, la “serietat” de l’entorn... “Em sembla fonamental que els nens i nenes vagin a la biblioteca des de molt petits: cal fomentar l’amor als llibres i a la lectura fins i tot abans de l’etapa infantil. És cert que resulta complicat que aquests usuaris primerencs s’ajustin a la conducta normativa d’una biblioteca: però això mai pot esdevenir un problema per impedir-los gaudir d’aquest espai meravellós i de la descoberta de la màgia dels contes. Efectivament, només cal adequar les biblioteques a la presència dels més petits, designant un espai específic, familiar, confortable, aïllat de les sales d’estudi i lectura, i ple de llibres destinats a un públic de curta edat”.
Alguns de nosaltres, com a pares, desconeixem el funcionament del servei de préstec de llibres. Ella ens ho explica “Els nens i nenes de 3r a 6è poden gestionar per ells mateixos el préstec de llibres: normalment utilitzem el temps de migdia, però excepcionalment (si, per exemple, un alumne no dina a l’escola), també fem préstec al pati del matí. Els nens i nenes d’Educació Infantil i 1r i 2n de Primària han de venir acompanyats d’un adult que els ajudi a recordar i respectar la normativa del servei de préstec (termini de retorn, cura dels llibres, etc.), i l’horari per fer-ho és a les tardes, quan finalitzen les classes (dilluns i dimarts de 16.30h a 17.30h; dimecres i dijous de 17.00h a 18.00h)”.
També ens explica sobre els grups d’edats que fan un major ús de la Biblioteca: “Afortunadament, la nostra Biblioteca és un espai molt i molt concorregut. Potser m’atreviria a dir que els alumnes més fidels són els de Cicle Mitjà, 3r i 4t de Primària. Es tracta de nens i nenes que encara gaudeixen molt de les activitats més lúdiques (pintar, dibuixar); per altra banda, conserven la il•lusió per la descoberta dels llibres pròpia de l’aprenentatge de la lectoescriptura i, a la vegada, ja tenen consolidat el procés de lectura: això els converteix en lectors àvids i entusiastes”.
Preguntem a la Núria sobre l’activitat de lectura de contes organitzada per l’AMPA: “Em sembla una activitat fantàstica. És molt bonic que la Biblioteca s’obri a les famílies, i que els nens i nenes puguin compartir amb elles un espai del qual gaudeixen en hores d’escola. Això ajuda a que els infants no concebin la Biblioteca com una activitat escolar, sinó com un espai meravellós on viure situacions molt especials sempre ben acompanyats. Els llibres que selecciona l’ AMPA per a l’hora del conte dels divendres són preciosos, de manera que es tracta d’una activitat que ve a complementar el gust per la lectura que intentem fomentar des de l’escola”.
Finalment, la Núria vol afegir un record a mode de reflexió final: “Encara recordo quan, l’any 2004, vaig entrar per primera vegada a la Biblioteca de l’escola. Al llarg dels anys, he vist créixer un projecte en què ha posat la seva il•lusió tota la comunitat educativa. Entre tots, hem aconseguit que els nens i nenes estimin la Biblioteca, i que la sentin com un espai únic i especial”.
Des de l’ AMPA volem agrair molt sincerament a la Núria la seva amabilitat i disposició per tal de parlar amb nosaltres. Esperem que aquesta nova secció hagi estat del vostre gust, i ajudi a apropar-nos a tots a un espai tan important com a entranyable de l’escola.
Darrerament l’associació de mares i pares ha fet difusió del servei de préstec de la Biblioteca del Gerbert, així que ens ha semblat molt adient començar aquesta sèrie d’entrevistes parlant amb la Núria Vouillamoz, la bibliotecària del nostre centre.
La Núria va començar en aquest espai del Gerbert l’any 2004, i coneix millor que ningú els diferents usos que es donen habitualment a la biblioteca, que com veieu, està molt lluny del tòpic del silenci claustral. “La Biblioteca de l’escola està oberta en horari lectiu i en horari no lectiu” diu la Núria, “i això marca una certa diferència en l’ús que els nens i nenes fan d’aquest espai. Durant les hores de classe, setmanalment es realitzen activitats guiades: a Educació Infantil gaudim de L’hora del conte; a Cicle Inicial i Mitjà de Primària fem els Tallers d’Exploradors de Biblioteca; i a Cicle Superior organitzem el Taller de Diari, on els alumnes elaboren un diari amb notícies de l’escola. En hores d’esbarjo o no lectives (pati del matí, migdia i tarda a partir de les 16.30h), els alumnes que hi assisteixen fan activitats lliures: dibuixen, llegeixen, fan deures, utilitzen els ordinadors per a projectes d’escola, etc.”
Actualment amb la immensa quantitat d'informació que es troba a Internet, hi ha gent que no considera necessari acudir a les biblioteques. La Núria té una opinió molt clara al respecte, així com sobre la compatibilitat de les Biblioteques clàssiques amb l’ informació de la xarxa: “Crec que no només és compatible, sinó necessària. En primer lloc, perquè hem de saber mantenir aquella idea originària de “biblioteca” com espai meravellós que amaga tot el coneixement (penso sobretot en aquelles biblioteques mítiques, monacals, guardianes de tots els sabers). En segon lloc, perquè l’encant del llibre imprès, palpable, mai ha de ser substituït pel món virtual: hem d’aconseguir un equilibri entre ambdós entorns, de manera que puguin conviure complementàriament. I, en tercer i últim lloc, perquè la credibilitat de la informació virtual és qüestionable: no totes les fonts són fiables, i cal que els alumnes siguin conscients dels perills d’Internet i recerquin amb una actitud crítica.” També manifesta que l’adaptació d’aquests espais amb les noves tecnologies va pel bon camí: “Des d’una visió general, penso que el procés d’adaptació és molt bo. Les noves tecnologies han suposat un invent revolucionari a la nostra societat, i fer-ne un bon ús aporta millores indiscutibles. És important que les biblioteques s’adaptin a aquesta nova realitat cultural: un bon exemple és la Biblioteca Miquel Batllori, la darrera inaugurada a Sant Cugat, la qual ha fet una gran aposta per integrar les noves tecnologies dins els seus serveis. Tot i així, crec que les biblioteques també saben conservar el valor de la cultura impresa”.
També preguntem a la nostra Bibliotecària sobre l’opinió que tenen algunes persones sobre que les biblioteques no son espais adequats pels més petits per tot el tema del silenci, la cura del material, la “serietat” de l’entorn... “Em sembla fonamental que els nens i nenes vagin a la biblioteca des de molt petits: cal fomentar l’amor als llibres i a la lectura fins i tot abans de l’etapa infantil. És cert que resulta complicat que aquests usuaris primerencs s’ajustin a la conducta normativa d’una biblioteca: però això mai pot esdevenir un problema per impedir-los gaudir d’aquest espai meravellós i de la descoberta de la màgia dels contes. Efectivament, només cal adequar les biblioteques a la presència dels més petits, designant un espai específic, familiar, confortable, aïllat de les sales d’estudi i lectura, i ple de llibres destinats a un públic de curta edat”.
Alguns de nosaltres, com a pares, desconeixem el funcionament del servei de préstec de llibres. Ella ens ho explica “Els nens i nenes de 3r a 6è poden gestionar per ells mateixos el préstec de llibres: normalment utilitzem el temps de migdia, però excepcionalment (si, per exemple, un alumne no dina a l’escola), també fem préstec al pati del matí. Els nens i nenes d’Educació Infantil i 1r i 2n de Primària han de venir acompanyats d’un adult que els ajudi a recordar i respectar la normativa del servei de préstec (termini de retorn, cura dels llibres, etc.), i l’horari per fer-ho és a les tardes, quan finalitzen les classes (dilluns i dimarts de 16.30h a 17.30h; dimecres i dijous de 17.00h a 18.00h)”.
També ens explica sobre els grups d’edats que fan un major ús de la Biblioteca: “Afortunadament, la nostra Biblioteca és un espai molt i molt concorregut. Potser m’atreviria a dir que els alumnes més fidels són els de Cicle Mitjà, 3r i 4t de Primària. Es tracta de nens i nenes que encara gaudeixen molt de les activitats més lúdiques (pintar, dibuixar); per altra banda, conserven la il•lusió per la descoberta dels llibres pròpia de l’aprenentatge de la lectoescriptura i, a la vegada, ja tenen consolidat el procés de lectura: això els converteix en lectors àvids i entusiastes”.
Preguntem a la Núria sobre l’activitat de lectura de contes organitzada per l’AMPA: “Em sembla una activitat fantàstica. És molt bonic que la Biblioteca s’obri a les famílies, i que els nens i nenes puguin compartir amb elles un espai del qual gaudeixen en hores d’escola. Això ajuda a que els infants no concebin la Biblioteca com una activitat escolar, sinó com un espai meravellós on viure situacions molt especials sempre ben acompanyats. Els llibres que selecciona l’ AMPA per a l’hora del conte dels divendres són preciosos, de manera que es tracta d’una activitat que ve a complementar el gust per la lectura que intentem fomentar des de l’escola”.
Finalment, la Núria vol afegir un record a mode de reflexió final: “Encara recordo quan, l’any 2004, vaig entrar per primera vegada a la Biblioteca de l’escola. Al llarg dels anys, he vist créixer un projecte en què ha posat la seva il•lusió tota la comunitat educativa. Entre tots, hem aconseguit que els nens i nenes estimin la Biblioteca, i que la sentin com un espai únic i especial”.
Des de l’ AMPA volem agrair molt sincerament a la Núria la seva amabilitat i disposició per tal de parlar amb nosaltres. Esperem que aquesta nova secció hagi estat del vostre gust, i ajudi a apropar-nos a tots a un espai tan important com a entranyable de l’escola.